20 نکته مهم برای آموزش اسکچ زدن

تعداد بازدید : 4242
20 نکته مهم برای آموزش اسکچ زدن
3.9/5 - (18 امتیاز)

 در این مطلب قصد داریم 20 نکته مهم برای آموزش اسکچ زدن را به شما بگوییم. نکات مهمی که اگر آنها را بدانید و رعایت کنید، می توانید زندگی هنری خودتان را متحول کنید. ما از هنرمندان با تجربه در این زمینه خواستیم که نکات و توصیه های تخصصی شان را بگویند و آنها را جمع آوری کردیم.

مداد و کاغذ خودتان را آماده کنید و مرحله به مرحله با ما پیش بروید.

 

اسکچ زدن چیست ؟

اسکچ زدن در واقع همان طراحی کردن است. در معماری و مهندسی از اسکچ یا اسکیس به طراحی دستی خام و سریع برای رسم اشیاء و ساختمان ها گفته می شود. اسکچ بر روی جزئیات تمرکز نمی کند، بلکه به صورت شماتیک به ویژگی های عمومی اشیا و نمایش کلی آنها می پردازد و نیازی نیست تا جزئیات به طور کامل در آن پیاده سازی شوند.

در حال حاضر عموما اسکچینگ بیشتر توسط کامپیوتر صورت می گیرد، اما هنوز هم هنرمندان با ذوقی هستند که مداد رنگی، خودکار، گچ، مداد یا مارکر را به کامپیوترها ترجیح می دهند.

 

 

تفاوت اسکیس و اسکچ چیست ؟

آنقدر این سوال ذهن دانشجویان و هنرجوها را درگیر کرده است که اگر بگوییم در واقع این دو با هم تفاوتی ندارند بسیار تعجب می کنید ! در زبان فرانسوی این پیش طرح ها اسکیس (esquisse) تلفظ می شوند و در زبان انگلیسی اسکچ (Sketch)! همین!

 

 

آموزش اسکچ زدن

با ما همراه باشید تا 20 نکته ی طلایی اسکچ زدن را به شما توضیح دهیم.

 

 

 

مداد خود را بشناسید

1. مداد خود را بشناسید.

شاید این نکته خیلی مبتدی به نظر برسد، اما اینکه شما سختی گرافیت مداد خود را بشناسید، برای کارتان بسیار اهمیت دارد. مدادهای B نرم تر، مداد های H سخت تر و مدادهای HB در وسط قرار می گیرند. پس باید بدانید که بین مداد 4H و 4B از زمین تا آسمان تفاوت است !

تیم فون رودن، یکی از هنرمندران یکی از هنرمندان سفر کنوانسیون می گوید : من توصیه می کنم طراحی خود را از جایی در مقیاس H به عنوان پایه شروع کنید و سپس با مقیاس تیره B پایان دهید.

هنگامی که یاد گرفتید چگونه طراحی کنید، استفاده از مداد مکانیکی (که عموما به عنوان مداد نوکی میشناسیم!) در کنار مداد سنتی بسیار حائز اهمیت می شود. فون رودن در این باره می گوید : مدادهای مکانیکی معمولا دقت بیشتری دارند، در حالی که مدادهای سنتی برای مناطق وسیعی برای بافت بسیار مناسب هستند.

 

 

 

مداد خود را کنترل کنید

2. مداد خود را کنترل کنید.

سیلویا بومبا که یک تصویرگر است می گوید : اگر دست خود را به انتهای مداد نزدیک کنید، کنترل و دقت بیشتری دارید، اما ضربات سنگین تری (خطوط تیره تر) بر روی کاغذ وارد می کنید. گرفتن بخش وسط مداد هم کنترل و دقت کمتری دارد اما ضربات سبک تری (خطوط روشن تر) بر روی کاغذ وارد می کند.

 

 

 

روشهای مختلف کشیدن خطوط را امتحان کنید

3. روشهای مختلف کشیدن خطوط را امتحان کنید.

 بسیاری از تکنیک های طراحی برای کمک به شما در دستیابی به سبک ها و جلوه های مختلف وجود دارد. در بالا چندین مثال را ذکر کردیم که روشهای مختلف ایجاد فرم و عمق را نشان می دهد. فون رودن در این باره می گوید : ” مهم است که آزمایش کنید و بدانید چه چیزی برایتان بهتر است. با این کار نه تنها سبک خودتان را تکمیل می کنید، بلکه تقویت هم می کنید. اگرچه من ترجیح می دهم با حرکات نرمتر مداد از خطوط نازک در طراحی خودم استفاده کنم، اما ممکن است شما خطوط ضخیم تر و پر رنگ تر را دوست داشته باشید. “

 

 

 

خطوط خود را متفاوت کنید

4. خطوط خود را متفاوت کنید.

Rovina Cai که یک تصویرگر است می گوید : ” از خطوط متنوع استفاده کنید. همه خطوط قرار نیست که یکسان باشند. جابجایی ظریف در عرض و کم و زیاد شدن ضخامت خطوط شما یک نقاشی پویا و جالب از نظر بصری ایجاد می کند. کنترل نوع خطوطی که می کشید در ابتدا می تواند مشکل باشد، اما با تمرین و تکرار می توانید خطوطی را با هم ترکیب کنید که یک تصویر منسجم ایجاد کنند. فراموش نکنید درجه های مختلف مداد (از 3H تا 6B) و نگه داشتن مداد در زوایای مختلف را آزمایش کنید.”

 

 

 

از لکه گیری خودداری کنید

5. از لکه گیری خودداری کنید.

Brun Croes که یک هنرمند است توصیه می کند : “هنگام سایه زدن، از یک کاغذ اضافی در زیر دست خود استفاده کنید، این کاغذ میزان لکه های دستتان در خطوط مدادتان را به حداقل می رساند. اگر راست دهست هستید، سایه زدن را از سمت چپ شروع کنید و اگر چپ دست هستید، از سمت راست شروع کنید و به سمت چپ حرکت کنید.”

در ادامه او می گوید : “هیچ چیز نا امید کننده تر از تلاش برای کشیدن یک نقاشی تمیز نیست و لکه هایی که توسط دست ایجاد می شوند باعث می شود اسکچ شما، درخشش و ارزشش را از دست بدهد. ولی اگر این روشی که گفتم کاربرد نداشت، از یک تکه دستمال ساده برای لکه گیری اسکچ خود استفاده کنید”

 

 

 

لبه های کار خود را کنترل کنید

6. لبه های کار خود را کنترل کنید.

فون رودن از چهار روش طراحی متفاوت برای تعریف لبه های شیء استفاده می کند : نازک، سخت، گمشده و تعریف نشده. لبه های نازک و سخت برای اشیاء مرزهای محکم و دقیق ایجاد می کنند. لبه های گمشده یا از دست رفته زمانی استفاده می شوند که طرح اصلی با پس زمینه مخلوط شود، بنابراین لبه ی کار شما، ضمنی خواهد بود. لبه های تعریف نشده هم باید توسط خود بیننده رمزگشایی شوند.

او پیشنهاد می کند در مورد هر چهار روش جستجو کنید و نمونه ببینید و سپس با ترکیب آنها با یکدیگر، یک اسکچ فوق العاده خلق کنید.

 

 

 

برای ساخت سایه های صاف، از یک طرح ضخیم استفاده کنید

7. برای ساخت سایه های صاف، از یک طرح ضخیم استفاده کنید.

ماریسا لوئیس که یک طراح است می گوید : “همه ی ما دوست داریم سایه هایی که می زنیم کمرنگ تر و نرم و لطیف باشد، اما معمولا این کار درست از آب در نمی آید، مگر اینکه خیلی دقیق باشید”

برای جلوگیری از نمایانی خط و خطوط اولیه کار، لوئیس از یک تکنیک خاص استفاده می کنید. او در این باره می گوید : “از یک کاغذ اضافی استفاده کنید و بر روی کاغذ اصلی خود، با مداد خطوط منظم پر رنگ بکشید و با استفاده از کاغذ، به آرامی و چرخی گرافیت های حاصل از مدادتان را بچرخانید، تا کمرنگ تر شوند و به آن چیزی که می خواهید برسید “

 

 

 

قانون 70/30 را اعمال کنید

8. قانون 70/30 را اعمال کنید.

قانون 70/30 می تواند به شما کمک کند تا ترکیبات موثری ایجاد کنید. روش کار به این صورت است که 30 درصد اسکچ شما با تمرکز و جزئیات اصلی کشیده می شود و 70 درصد باقیمانده آن، تکمیل کننده ی قسمت های قبلی است، ولی بصورت خام باقی می ماند. این کار باعث می شود آن منطقه ی 70 درصد توجه کمتری را جلب کند و در عوض آن 30 درصد تمام توجه را به خود جلب کند. نمونه ای که در بالا مشاهده می کنید توسط فون رودن طراحی شده است.

 

 

 

تقارن در طراحی

9. طراحی خودتان را (تقریبا) متقارن کنید.

کروس می گوید : “من نقاشی های متقارن را دوست دارم، اما آنها اغلب خیلی زود خسته کننده به نظر می رسند. یک راه خوب برای جلوگیری از این کار افزودن برخی تغییرات ظریف و فقط متقارن نگه داشتن خطوط کلی کار ( به جای آینه کردن هر قسمت کوچک ) است، عدم تقارن برخی عناصر کوچک به جلوگیری از خسته کننده شدن کار جلوگیری می کند. “

 

 

 

تکسچر در طراحی

10. بافت های مختلف را از یکدیگر متمایز کنید.

برای نشان داد بافت های (textures) مختلف در اسکچ، باید یک روش خلاقانه برای خودتان خلق کنید. فون رودن می گوید : ” شما قرار نیست به همان روشی که مو و پوست را طراحی می کنید، سایه هم بزنید. هر کدام از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارند و اگر با دقت استفاده شوند، طراحی های شما را قوی می کنند.

یک نقطه شروع خوب این است که بافت ناهموار یا صاف را در نظر بگیرید که نور را جذب یا بازتاب می کند. یک بافت منعکس کننده و صاف، مانند کروم، معمولا دارای کنتراست بالاتر و برجستگی های مشخص است، در حالی که یک بافت جاذب و خشن مانند پنبه، دارای کنتراست کم و برجستگی کم است.”

 

 

 

20 نکته مهم برای آموزش اسکچ زدن

11. به واقع گرایی مسلط شوید، سپس یک چیز ساده تر را امتحان کنید.

لازم نیست اسکچ ها realistic یا واقع بینانه باشند. این حال، فون رودن معتقد است که ابتدا تمرکز بر روی ایجاد اسکچ های واقع گرایانه، با در نظر گرفتن عناصری مانند نور، مقادیر، تناسبات و آناتومی، بسیار مهم است، قبل از اینکه سبک دیگری را امتحان کنید.

او می گوید : “هرگاه بفهمید چگونه واقعا یک چیز را دوباره خلق کنید، باعث می شود تا بتوانید سبک مخصوص به خودتان را خلق کنید.”

 

 

 

طراحی شبح وار

12. شخصیت ها با مانند شبح، قابل تشخیص کنید.

طراحی شخصیت، به خودی خود یک رشته ی کامل است. آیا تا کنون توجه کرده اید که هر شخصیت مهم در یک انیمیشن را فقط با دیدن سایه ی آن می توانید تشخیص دهید ؟

لئوناردو سالا که یک طراح است می گوید : ” این جادو یک نام دارد : شبح. هدف از ساختن یک شبح قوی و جالب، باعث می شود شخصیت هایی که طراحی می کنید به راحتی در هر دو صورت قابل تشخیص باشند و در حافظه ی بیننده باقی بمانند. “

برای اینکه بدانید شخصیت هایی که طراحی می کنید، بصورت شبح قابل تشخیص هستند یا نه، یک تکه کاغذ ردیابی (tracing paper) را روی اسکچ خود قرار دهید و خطوط دور طرحتان را روی آن بکشید، سپس آن را با یک رنگ بصورت کامل پر کنید و از اطرافیان خود نظرسنجی کنید که چه چیزی را می بینند.

 

 

 

کنتراست در طراحی

13. کنتراست ایجاد کنید.

کنتراست به هدایت چشم بیننده در یک اسکچ کمک می کند. هنگامی که مردم در مورد کنتراست صحبت می کنند معمولا به تفاوت های فاحش اشاره می کنند، جایی که مناطق تاریک در کنار هم قرار می گیرند. با این حال، شما می توانید در بخش هایی مانند رنگ، اشباع، شکل، بافت، لبه ها، نسبت و … کنتراست ایجاد کنید.

فون رودن تاکید می کند : ” کنتراست سنگین، توجه را به خود جلب می کند. من توصیه می کنم بیشترین مقدار کنتراست را در منطقه تمرکز خودتان قرار دهید. همچنین می توانید کنتراست را به اشیای مختلف داخل طراحی خود اضافه کنید و باعث جدا شدن آنها از طرح اصلی شوید.

 

 

 

سایه زدن در طرح

14. … اما همه جا نیست

فون رودن می گوید کنتراست ابزاری قدرتمند است، اما وسوسه نشوید که در همه جای نقاشی خود کنتراست بالا ایجاد کنید. سایه پردازی ظریف می تواند به همان اندازه موثر باشد که فرم و جزئیات کار هستند.

فون رودن اضافه می کند : “در این نمونه ها ( که در بالا می بینید ) کنتراست نرم چشم را قادر می سازد تا سرگردان شود و منطقه ای از تمرکز در کار وجود ندارد. در حالی که منطقه تمرکز بر روی تاریک ترین تاریکی های کار، در برابر سبک ترین چراغ ها قرار دارد.”

 

 

 

طراحی با کاغذ ردیابی

15. تصویر خود را با کاغذ ردیابی بسنجید.

اگر مدت طولانی به نقاشی خود نگاه کرده اید، درک اینکه خطاهای کارتان در کجاست، دشوار است. جاستین جرارد که طراح است توصیه می کند : “یک مزیت کشیدن طرح بر روی کاغذ ردیابی این است که می تواند آن را برگردانید تا ببینید که نقاشی شما از زاویه معکوس چگونه به نظر می رسد. این می تواند به شما کمک کند تا خطاها را به سادگی ردیابی کنید.”

 

 

 

گرادینت در طراحی

16. کاری کنید که گردینت ها برای شما مناسب باشد.

فون رودن بسیار علاقه مند به یک گردینت (gradients) مناسب است. وی می گوید : “از نظر بصری برای چشم خوشایند هستند و می توانند توجه بیننده را به منطقه ای از تمرکز معطوف کنند. دامنه گردینت نیز مهم است. یک گردینت که بیشتر نقاشی یا طرح را تحت پوشش قرار می دهد. استفاده از گردینت در حد کم می تواند جزئیات و کنتراست را در کار شما بیشتر نشان دهد. پس سعی کنید از گردینت ظریف در کارهای خود استفاده کنید.”

 

 

 

بک گراند ابسترکت در طراحی

17. بک گراندهای ابسترکت (abstract backgrounds) را کاوش کنید.

بومبا می گوید : ” استفاده از خطوط نامنظم هنگام سایه زنی پویایی زیادی به اسکچ شما می بخشد. اگر می خواهید یک پرتره، اسکچ معماری یا یک کانسپت هنری تازه و منحصر به فرد ایجاد کنید، قطعا باید این روش را امتحان کنید.”

بومبا از این روش برای بک گراندهای فلت استفاده می کند.

 

 

 

اضافه کردن نقص در طراحی

18. نقص ها را اضافه کنید.

فون رودن می گوید : “به جای اینکه فقط به مواردی که باعث شناسایی یک شیء می شود، توجه کنید که چگونه می توان این شیء را متمایز کرد. عجیب و غریب و ناقص بودن یک چیز، باعث می شود تا بیننده بیشتر در اسکچ شما کند و کاو کند و درگیر باشد.

در مثال بالا، سه هویج مختلف را می بینید. اولی آنچه را که ممکن است به ذهن شما خطور کند وقتی به هویج فکر می کنید را نشان می دهد. مورد دوم بر اساس یک هویج واقعی است، با توده ها و برجستگی های آن که برای توجه بیشتر بیننده طراحی شده. در سومین مرحله، فون رودن یک قدم جلوتر رفته است، او پیشنهاد می کند که : ” به دنبال اضافه کردن نقص ها به هر موضوع خاص باشید و سعی کنید با تبدیل آن به یک چیز سرگرم کننده و خارق العاده، از طراحی خود لذت ببرید. “

 

 

 

جزئیات در طراحی

19. از جزئیات شاد شوید.

فون رودن معتقد است که قلب و روح یک هنرمند، در جزئیات یک اسکچ آشکار می شود. وی می گوید : “وقت اضافی برای اضافه کردن عناصری که ممکن است بدون توجه باقی بمانند مانند تماشای تماشاگران است. توجه به جزئیات نیز می تواند به شما صبر و حوصله را یاد دهد. هنر بزرگ و خاص باید پرورش یابد، نه اینکه ساخته شود. پس از این جزئیات غافل نشوید و آنها را در آغوش بگیرید ! “

 

 

 

اسکچ خاص

20. به شهود خود اعتماد کنید.

خلق هنر شجاعت می خواهد. هنگامی که در حال کار هستید، به احساسات و خلاقیت خودتان اعتماد کنید و اسکچی که مد نظرتان است را بزنید و نگران واکنش ها نباشد. بدون ترس از اینکه خوب است یا نه، طراحی کنید.

 

 

 

منبع مطلب : 20 top sketching tips to help you hone your skills نوشته شده توسط ImagineFX ترجمه شده توسط آموزش روشا

4 پاسخ

  1. سلام میخواستم بدونم برای یادگیری کتاب خاصی که تو ایران موجود باشه یا استاد خوب میشناسید ؟

    1. سلام

      پیشنهاد ما این هست که به جای کتاب یا کلاس، از ویدیوهای یوتیوب استفاده کنید، هم گزینه های بسیار زیادی دارید توی یوتیوب، هم رایگان هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *